دیدن فیلم مستهجن مبطل روزهدیدن فیلم مستهجن مبطل روزه

احکام دینی

آرشیو

حکم کروات بستن براى داماد از نظر مراجع

احکام کروات بستن, پوشیدن کروات, حکم خریدن و پوشیدن کروات احکام کروات بستن, پوشیدن کروات در این مطلب از ابرتازه ها احکام کروات بستن...

دیدن فیلم مستهجن مبطل روزه

روزه ، مبطلات روزه ، احکام دیدن فیلم و عکس مستهجن ، دیدن فیلم و عکس مستهجن در روزه 

دیدن فیلم مستهجن مبطل روزه | روزه ، مبطلات روزه

آیا دیدن فیلم و عکس مستهجن روزه را باطل می‌کند؟

بر اساس فتوای مراجع دیدن فیلمها و عکسهای مستهجن چه به قصد لذت و چه بدون آن، چه به جهت آموزش مسائل زناشویی و چه بدون آن، بدلیل آن که دیدن اینگونه فیلم‏ها همیشه با نگاه شهوت انگیز همراه است، جایز نیست.

این مقاله احکام را با یک حدیث آغاز می کنیم:
در روایتی از امام رضا (علیه السلام) علت دستور به روزه داری سۆال شد، آن حضرت فرمودند: علت تشریع روزه آن است که اولاً مسلمانان رنج گرسنگی و تشنگی را دریابند و به فقر و نیاز آخرت راه یابند و ثانیاً انسان روزه دار در برابر خدا خاشع و خاضع بوده و از اجر و پاداش برخوردار شده و بر آن چه که از گرسنگی و تشنگی به او می رسد صبر کند تا استحقاق ثواب خدا را بیابد و ثالثاً روزه داری سبب جلوگیری از شهوت ها می شود و رابعاً روزه داری سبب می شود تا او واعظی در حال داشته و ریاضتی را تحمّل کرده تا در آخرت از آثار آن بهره مند شود و خامساً بداند گرفتاری هایی که به فقیران و نیازمندان در دنیا می رسد پس حقوقی را که در اموال خود دارد به آن ها پرداخت کند. (وسائل الشیعه،ج ۷، ص ۴)
از این روایت استفاده می شود انسان سیر در برابر خدا خشوع و ذلّت بایسته را ندارد، از این رو خدا فرمود: روزه بگیرید تا با تقوا باشید منشأ فجور شهوت و غضب است و قوّه غضب نیز در خدمت شهوت است، بیشتر انسان های ظاهری حیوان شهوی اند و قوّه غضب در آنان برای دفع از مشتهیات نفسانی است و در این روایت امام رضا (علیه السلام) روزه گرفتن را عامل شکسته شدن شهوت می داند.
و نکته آخر اینکه انسان روزه با روزه دارای واعظ درونی است که او را نسبت به آخرتش پند دهد.

بعد از این مقدمه به طرح پرسش و پاسخ در مورد روزه و روزه داری می پردازیم:

سوال: آیا دیدن فیلمها و عکسهای مستهجن روزه را باطل می کند؟

مرد به هیچ قسمت از بدن زنان نامحرم نمی تواند نگاه کند، و فقط به دستها تا مچ و گردی صورت، در صورتی که با شهوت نباشد می تواند نگاه کند. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی) ،ج‏۲ ص ۴۸۵ ،مسأله ۲۴۳۳)

بر اساس فتوای مراجع دیدن فیلمها و عکسهای مستهجن چه به قصد لذت و چه بدون آن، چه به جهت آموزش مسائل زناشویی و چه بدون آن، بدلیل آن که دیدن اینگونه فیلم‏ها همیشه با نگاه شهوت انگیز همراه است، جایز نیست. (آیه‏الله خامنه‏ اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۲۰۳ آیتهالله صافى، جامع‏ الاحکام، ج ۲، س ۱۳۲۹ آیه‏الله نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۵۵۴ آیتهالله سیستانى Sistani.org ) ،فیلم (، س ۳ دفتر آیهالله وحید، آیه‏الله بهجت، امام، آیه‏الله فاضل لنکرانی، آیه ‏الله مکارم شیرازی. آیه ‏الله تبریزى، صراط النجاه، ج ۵، س ۱۱۲۹ و ج ۱، س ۸۹۴ و ۸۹۵)و (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۲، ص: ۹۷۴٫ س۱۲۰۰)

چنانچه فرد به قصد بیرون آمدن منی با خودش کاری کند که منی از او خارج گردد و این امر در اثر دیدن اینگونه فیلمها یا تصاویر یا دیدن بدن زنان، محقق شود، ضمن آن که روزه خود را باطل نموده است (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص: ۷۹۹-۸۹۷)، علاوه بر آن مرتکب گناه کبیره استمنا نیز شده است و می بایست قضای آن روز را گرفته و نیز کفاره بپردازد.

(«استمناء» یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید، و این کار، از نظر اسلام حرام است و عامل این کار، مرتکب گناه شده است. استمناء، دارای انواعی است؛ مثل بازی کردن با دست، گوش کردن به سخن و صدای زن و (یا مرد) نامحرم، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه، در خیال آوردن و فکر کردن به مسائل شهوت انگیز نگاه کردن به عکس یا فیلم یا مناظر شهوت آلود و… . اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی از انسان بشود، استمناء و حرام است. مجمع الرسائل محشی(همراه حاشیه)، صاحب جواهر الکلام(ره)، ج ۱، ص ۴۴۷، مسئله ۱۴۱۱؛ مناسک محشی، شیخ مرتضی انصاری(ره)، ص۳۴؛ مناسک محشی، امام خمینی(ره)، ص ۱۶۳، ص ۳۳۴، سۆال ۱۵۴۴)

سۆال: اگر کسی بیمار باشد آیا پس از خوب شدن باید روزه قضا را به جای آورد؟

جواب: بلی باید قضای روزه ها را بگیرد. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۹۸۴، م ۱۷۰۴)

سۆال: اینجانب در سال گذشته نمی دانم چند روز از روزه هایم قضا شده است و هم چنین نمی دانم که قضای هر سال را باید تا رمضان سال بعد ادا کرد، حال چه حکمی منتظر اینجانب است؟

جواب: هر مقدار که یقین دارید روزه قضا بر گردن شماست، قضا نمایید و بیشتر از آن واجب نیست. البته اگر به مقداری روزه بگیرید که مطمئن شوید بیش از آن بر عهده شما نیست مطابق احتیاط است. و برای هر روزه قضا که تا رمضان بعد تأخیر افتاده است یک مد طعام (۷۵۰ گرم گندم، آرد، برنج و…) به عنوان کفاره تأخیر به فقیر بپردازید. (استفتائات امام خمینی (ره)، ج ۱، ص ۳۳۳- ۳۲۶)

سۆال: اگر بخواهیم برای یکی از اعضای خانواده خود که از دنیا رفته روزه بگیریم باید چه میزان روزه گرفت؟

جواب: در غیر ماه مبارک رمضان، می توانید هر چه که بخواهید روزه قضا بگیرید. (استفتائات رهبری، ج ۱، ص ۳۳۵، س ۹۴)

منابع:
سایت حوزه
مجله پاسدار اسلام – شهریور ۱۳۸۸ – شماره ۳۳۳
سایت اسلام کوئیست
استفتائات امام خمینی (ره)، ج ۲
توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱
سایت andisheqom.com– بازنشر – www.abartazeha.com

دیدن فیلم مستهجن مبطل روزه

بستن تبلیغ
بستن تبلیغ